Inspiration

Här finner du broschyrer och tidningar med recept och annan inspiration.

Inspiration & Affärsmannaskap 1/2020

Här kan ni läsa det senaste numret av Inspiration & Affärsmannaskap.

 

Senaste numret

Tidigare nummer av Inspiration & Affärsmannaskap

Här kan ni läsa tidigare nummer av Inspiration & Affärsmannaskap.

Nr 2 2019

Nr 1 2019

Nr 2 2018

10 Snabba om gluten

Brödinstitutets 10 snabba

  1. Gluten kan ätas av alla utan problem utom de som lider av sjukdomen celiaki (=glutenintolerans)
  2. Gluten är en naturlig beståndsdel – ett protein – i råg, vete och korn. Gluten gör brödet luftigt.
  3. Vi har ätit spannmål i över 10 000 år och det är helt naturligt för kroppen. Däremot är gluten skadligt för dem som har glutenintolerans (celiaki).
  4. Man kan inte vara lite glutenintolerant. Vid magproblem – gå till läkare eller dietist för att säkerställa att du inte undviker mat i onödan.
  5. Gluteninnehållet påverkas inte av surdeg eller om brödet är grovt, fint eller vitt.
  6. Cirka 1-3 procent av befolkningen i Sverige lider av sjukdomen celiaki. Tarmluddet i tarmen försvinner med följden att näringen i maten inte kan tas upp. Åtgärden är att äta helt glutenfritt, resten av livet. Tarmluddet växer då tillbaka.
  7. Havre är glutenfritt men rester av andra sädesslag kan finnas kvar från malningen. Det finns så kallad ren havre som är glutenfri.
  8. Glutenintolerans (celiaki) är en så kallad autoimmun sjukdom som betyder att kroppen reagerar på sin egen vävnad.
  9. Spannmål är den enda källan till fullkorn som man vet förebygger hjärt- & kärlsjukdomar, vissa cancerformer och diabetes typ 2.
  10. Bara 1 av 10 äter tillräckligt med fullkorn.

Brödinstitutets hemsida

10 Snabba om bröd

Brödinstitutets 10 snabba

  1. Bröd och spannmål är de enda källorna till fullkorn. Fullkorn förebygger vissa cancerformer, hjärt- & kärlsjukdomar och diabetes. Vi äter alldeles för lite fullkorn.
  2. Hjärnan, musklerna, nervsystemet och immunförsvaret har kolhydrater som sin främsta energikälla. Bröd innehåller kolhydrater som vi behöver.
  3. Bröd med hela korn, råg och havre gör blodsockret – och humöret – jämnare.
  4. Bröd är en viktig källa till många B-vitaminer, E-vitamin, järn och antioxidanter (kroppens rostskyddsmedel).
  5. Bröd är även en bra proteinkälla.
  6. Bröd ger små ekologiska fotavtryck, det vill säga ger låga utsläpp av växthusgaser (så kallade koldioxidekvivalenter, CO2 -ekv*).
  7. De flesta bröd är oftast helt vegetariska. Vegetabilier har lägre klimatpåverkan än animalier.
  8. När bagerier bakar bröd utnyttjas ugnen väl och bakningen sker energisnålt.
  9. Bröd är mer klimatsmart än många andra livsmedel. Det är i princip bara rotfrukter, baljväxter och grönsaker och frukt (som inte har flugits hit) som klår brödet i den matchen.
  10. En matig macka ger bara en åttondel av utsläppet av växthusgaser (koldioxidekvivalenter, CO2-ekv*) jämfört med en svensk standardlunch.

*) CO2-ekv är en gemensam måttenhet som gör att det går att jämföra klimatpåverkan från olika växthusgaser, något som också möjliggör en jämförelse mellan olika livsmedel vars klimatpåverkan uttrycks med samma mått.

Källor:

Livsmedelsverket. NNR2012 

SP Report Nr.802 2010 – Food Production and Emissions of
Greenhouse Gases

Brödinstitutets hemsida

10 Snabba om fullkorn

Brödinstitutets 10 snabba

  1. Fullkorn minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och tjock- och ändtarmscancer.
  2. Fullkorn är den kostfaktor som förebygger ohälsa mest av all mat.
  3. Fullkorn är bra för blodsockerkurvan, kolesterolnivåerna och blodtrycket.
  4. Fullkorn ger näring till de goda tarmbakterierna som är bra för hälsan.
  5. Fullkorn finns bara i spannmål och innehåller alla delar av kornet, alltså frövita, grodd, kli och skaldelar.
  6. Det är i fullkornet som alla vitaminer, mineraler och fibrer finns. Det ger bland annat järn, folsyra, E- och B-vitaminer.
  7. Fullkorn kan vara helt, krossat eller malt. Fullkornsbröd kan vara ljust, mörkt, mjukt eller hårt.
  8. Vi behöver äta mycket mer fullkorn. 9 av 10 äter för lite. 4 skivor fullkornsbröd om dagen är en både god och bra regel.
  9. Fullkorn finns i bröd, flingor, gryn, pasta, bulgur, couscous och ris.
  10. Fullkorn är bäst, i alla fall när det gäller vad vi ska äta för hälsans skull.

Brödinstitutets hemsida

Se Brödinstitutets film om fullkornets fantastiska egenskaper

Se Brödinstitutets film "Bröd är bra för klimatet"